Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.01.2010 14:30 - За сугестопедията на д-р Лозанов, 25-ия кадър и обучението по четене (2)
Автор: nachalnoobrazovanie Категория: Технологии   
Прочетен: 15204 Коментари: 11 Гласове:
3

Последна промяна: 07.01.2010 13:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Продължава от тук.

...........................
В интернет има публикувана презентация -
„Българската следа. Сугестопедията на д-р Лозанов и мястото й в ЧЕО”, чийто автори са ст. ас. Симона Бали и преп. Боян Николов от НБУ. Копирах си от нея почти всичко, защото смятам, че немалка част от информацията, свързана с овладяване на чужд език, може да се използва и в обучението по четене при малките ученици.   

Ето каква е етимологията на понятието:

Suggest: 1. Внушавам, подсказвам, извиквам в съзнанието, навеждам на мисълта, споменавам; 2. Предлагам, правя предложение.

Сугестията не бива да се отъждествява с хипнозата.

Десугестия е отблокиране на предварително зададени програми в мозъка, които ограничават интелекта и спонтанното усвояване на знания, умения и навици.


Сугестология и сугестопедия

Учебният метод Сугестопедия представлява набор от препоръки за учене, извлечени от науката Сугестология. Сугестологията е наука за резервите на мозъка – това, което мозъкът има, но не използва. Д-р Лозанов описва сугестологията като “наука, занимаваща се със систематично изучаване на нерационални и несъзнателни влияния, на които човек постоянно откликва”.

 

Сугестопедия и десугестопедия

"Сугестопедията освобождава умствения потенциал (депрограмиране/ десугестология), като постоянно се придържа към Златното сечение и активното отношение на любов към човека. Това може да се види както в цялостната структура на метода, така и в отношението на преподавателя към обучаваните.”

Д-р Лозанов

 

Десугестопедията не отрича Сугестопедията, а добавя към нея елемента на “повече вътрешна свобода на личността и свободата на общуване. Десугестопедията се стреми да премахне авторитарната позиция на преподавателя, която доскоро се смяташе за една от характеристиките на метода. Новите елементи включват непрограмирано, спонтанно и неналожено отвън “отключване” на резервния капацитет на мозъка и мисълта, които доскоро са били подтискани от сугестивните форми. Десугестологията е начина, по който д-р Лозанов отговаря на всички, които доскоро са свързвали метода с вид хипноза, сляпо внушение и подчинение.

 

Лингвистичната теория 

Лозанов не се придържа към определена лингвистична теория. На пръв поглед акцентът е върху запаметяването на лексика и превод на родния език. В същото време Лозанов признава необходимостта материалът да се възприема под формата на “цялостен смислен текст”. Отбелязва също, че сугестопедичният курс води “не само до запаметяване и придобиване на речеви навици, а и до спонтанна комуникация.

 

Теория на учене

В основата е идеята за сугестия Лозанов се дистанцира от идеята за сугестията като вид хипноза, при която съзнанието изпада в полусънно, пасивно състояние. Чрез концентрираща психо-релаксация се постига освобождаването на умствените резерви/потенциал. “Резервите” представляват нещо като човешки “банки” за спомени. Десугестията спомага за разтоварването на тези “банки” или “резерви” от нежелани или блокиращи съзнанието спомени. Сугестията спомага за запълването на тези “банки” с желани и стимулиращи спомени.

Принципи на десугестията и сугестията

Осъществяването на десугестията и сугестията се основава на шест основни теоретични принципа: 

1. Авторитет – преподавателят като авторитетен източник. Лозанов говори за “ритуална плацебо система”, която обучаваните е хубаво да възприемат като върховен авторитет (научно-поднесени факти, положителни експериментални данни, искрено вярващ в успеха на метода преподавател); 

2. Инфантилизация – отношенията между преподавател и обучаван е като между родител и дете;

3. Многопластовост – обучаваните научават не само чрез директно обучение, но и от заобикалящата ги среда;

4. Интонация, ритъм и концертна псевдопасивност – промяната на тона и ритъма помагат не само да се избегне скуката от монотонните повторения, но и да се придаде драматичност, емоционалност и значимост на лингвистичния материал. Тук голяма роля играе музикалният фон;

5. Принципът на златното сечение.

6. Изборът на музика и цялостния класически дух на изкуството, което подпомага десугестивния процес на възприемане. Самата структура на уроците (съотношението между отделните фази) се подчинява на златното сечение.

Пример

12:20=0,6

20:32=0,6

Интродукция-10 мин.

Активен сеанс – 20 мин.

Пасивен сеанс – 12 мин.

 

Същност на метода

Методът за обучение активира едновременно логичната, емоционалната и интуитивната активност на психиката и цялостния мозък. Той е естествено комуникативен, насочен към човешките потенциални, неоползотворени възможности и създава условия за много бързо практическо приложение на преподавания материал. Работи се не само за овладяване на активно използваните думи и граматика, но и за увеличаване на пасивно усвоените думи и граматика. Това създава огромна гъвкавост при всяка комуникация.

 

Детайли

 “Преподаването по метода трябва да бъде глобално, цялостно, а не на части. Още когато обучаваният усвоява отделните елементи на езика, да ги усвоява като част от цялото, а не да се чуди как да ги свърже”. Акцентът е върху несъзнателното запаметяване на “цялостни смислени текстове, които трябва да са преди всичко интересни и забавни”.

 

Основни елементи, подпомагащи възприемането

1. Обстановка:

• ярки топли тонове;

• достатъчно пространство, цветя;

• всички са седнали около кръгла маса, често столовете са меки и удобни;

• по стените има шарени рисунки (включително тези направени от самите обучавани), на които могат да се поставят и важни части от граматиката на изучавания език, а при обучението по четене това са предметни картинки, под които е записана съответната дума.

 

2. Музика

• Терапия, благодарение на която се улеснява осъществяването и поддържането на междуличностните отношения и която води до по-голяма лична удовлетвореност, а оттам и до по-голямо себеуважение;

• Средство за усвояване на езика в успокоено, но развълнувано, отпуснато и едновременно с това изострено състояние;

• Ритъмът в музиката ражда енергия и внася ред. Това според Лозанов помага на обучаваните да се отпуснат, както и да се структурира по-точно лингвистичния материал;

• Използването на музика в учебния процес улеснява бързото усвояване на буквите, лексиката, граматиката и тяхното по-нататъшно активиране;

• Активни и пасивни концерти (сеанси):

- Активен концерт: на подходяща музика преподавателят изчита по драматичен начин историята от урока, която носи съответната лингвистична и комуникативна интонация. Интонацията при активния концерт не съответства на нормалната интонация на езика-цел, а следва ритъма и хармонията на музиката. Обучаваните следят текста, който е в две колони – едната на езика-цел, а другата на родния

- Пасивен концерт: Текстът се изчита с нормална интонация. Обучаваните могат и да не гледат текста.

Музиката има своята специфика, изразяваща се в следното:

• Изборът на музика е ключов за успеха на сеансите, тъй като звуковата структура е представя и възприема от мозъка под формата на нотен лист.

• Лозанов препоръчва барокова класическа музика – напр. произведения от Бах, Вивалди, Моцарт, Щраус и др., където преобладаващото темпо е бавно. Много от бароковите композитори безрезервно са вярвали в точната геометрия на всяко нещо и музиката им изразява принципа на Златното сечение. Според немски изследователи на метода добрите резултати при запаметяването се дължат на звученето на  струнните инструменти в бароковата инструментална музика. Друг изследовател на метода, Остендер, дава обяснение защо бароковата класическа музика “крие тази магия” в себе си - ритъмът на музиката влияе върху сърдечния ритъм, а при забавен сърдечен ритъм ефективността на мисленето и запаметяването се увеличава многократно.

• Идеалният концерт е с темпо 60 удара в минута и такт 4/4. При тях тялото се отпуска, а мисълта се активизира и вдъхновява. Ритъмът на сърцето отговаря на музиката с 60 удара в минута, което е спокойно и отпуснато състояние на организма;

• В системата Superlearning (американския вариант на Сугестологията) се използва специална музика, наподобявяща ромон на поток, която е с подобно

темпо. Подобна музика отвежда слушателя отвъд хармонията, реда и вдъхновението. Това състояние отприщва допълнителен умствен капацитет.

 

3. Преподавател

Ролята на преподавателя е изключително важна – “двигател на сугестопедичната машина”, (Гатева, 1990, стр. 91). Той е модел за подражание – по-голямата част от сугесопедичния курс зависи от вербалното и невербално поведение на преподавателя.

В сугестологията – учителят е режисьор, авторитарна фигура. В десугестологията - “консултант” и “един знаещ приятел” на обучаваните, който дори не поправя грешките им, защото целта е те да се максимално да се отпуснат да говорят. Преподавателят трябва да вярва в безграничния потенциал на човешкия ум. Не само да създава ефективни сугестивни стимули, но и да координира заобикалящите сугестивни стимули по благоприятен за обучението начин.

Основната му цел е да помогне на обучаваните да освободят съзнанието си от съществуващите ограничения на ”социално-сугестивните норми” (Лозанов, 1978, стр. 252). Да създава положителна настройка у обучаваните, че всичко е възможно, че те самите притежават силата и способността да се научат.

4. Стимулиране на периферното възприятие

• Чрез постери и други визуални материали, които подпомагат усвояването на материала;

• Информацията или сугестията на тези периферни стимули се възприема на подсъзнателно ниво, докато обучаваният следи преподавателя или е ангажиран с някаква дейност.

 

5. Позитивна емоционална атмосфера

Създава се атмосфера на емоционална сигурност. Със своя любезен и приятелски тон и

положително излъчване преподавателят създава отношения на взаимно разбирателство и доверие. Чрез внимателно подбран език, при който се избягват негативни изявления се стимулира позитивна нагласа. Положителните емоции влияят благотворно на учебния процес и ускоряват усвояването на чуждия език

 

Структура на урока

1) Въведение/интродукция

2) Концертни сеанси:

- активен;

- пасивен.

Креативен (десугестология)

3) Разработка

4) Активиране/продукция

 

Въведение/Интродукция

Дешифриране - освобождаване от всички ограничаващи схващания, така че мозъкът да може да приема положително внушение. Преподавателят представя чрез кратък монолог на съответния чужд език основната лексика и граматика в предстоящия урок. Преподавателят умело следва своя план без обучаваните да усетят. Това се постига, като той говори относително бързо (без да се замисля) и уж несъзнателно, по навик, често повтаря изрази или граматични конструкции от урока.

 

Интродукция при първи урок

Преподавателят цитира дословно началото на първия урок (представя се, казва какво работи, какво е хобито му и т.н.). Така, като го имитират, учащите вече могат да представят себе си (макар и с грешки). Всеки обучаем има ново име, с което е известен сред останалите – така човек не е длъжен да разкрива истинската си самоличност и според Лозанов по-лесно се отпуска да проговори на съответния език. Новата “роля” помага на учащите да се отърсят от предишните си, понякога неуспешни, опити да учат език (ако са имали такива).

 

Активен концертен сеанс

По време на активния сеанс преподавателят следи музиката да не е прекалено силна, преценява кога е удачно да направи кратка пауза, за да се чуе определен фрагмент от концерта и 1- 2 пъти кара учащите да стават и да повтарят пасажи от текста след него, като ги четат. Това ги прави съпричастни към творческото четене.

Странната интонация по време на четенето в активния сеанс допринася за достигането на
състояние на вълнение и леко учудване у обучаваните, което помага за по-лесното запаметяване на текста. Уникалното съчетание на музика и глас, които се възприемат поотделно от двете половини на мозъка, увеличава до 5 пъти капацитета на запомняне.

 

Пасивен концертен сеанс

Преподавателят е седнал и отново изчита на музикален фон целия текст с нормална интонация. Обучаваните просто слушат, а учебниците им са затворени. След неговото приключване идва края на учебния ден, като ако желаят, обучаваните могат да прегледат четения текст “като вестник” преди лягане и отново на сутринта.

Концертните сеанси, проведени през деня, дават възможност на мозъка да работи върху
информацията от тях през нощта. Изследванията показват увеличена фаза на бързия сън след сугестопедичен урок. Много често обучаваните споделят с преподавателя, че са чували насън части от четения текст и сякаш го помнят наизуст.

 

Креативен концертен сеанс

Почти дублира пасивния, но тук обучаваните, както вече казахме, могат да рисуват или да конструират нещо с пъзели, мозайки и т.н. Такъв трети сеанс е съществувал и при прилагането на метода през 70-те години. Тогава учениците е трябвало да се отпуснат на столовете си и да дишат дълбоко и на равни интервали. Според Лозанов именно това е фазата, в която научаването се извършва несъзнателно. По-късно тази част е премахната от учебния процес. Могат да рисуват или да конструират нещо с пъзели, мозайки и т.н.

 

Разработка

Подготвителна фаза - обучаваните повтарят хорово всеки ред от урока след преподавателя или го четат по роли (за да се избегне монотонността повторението става на принципите бързо-бавно, тих глас-силен глас, весело-тъжно звучене, като от време на време преподавателят кара учащите да станат и да се движат);

Основна фаза - материалът се разглежда отново, като преподавателят обяснява подробно граматиката и лексиката в урока. Обучаваните разучават песни, в които се съдържат дадените лексикални или граматични конструкции.

Лозанов подчертава, че “игрите и песните трябва да станат част от всекидневието в класната стая, да се превърнат в начин всички да се забавляват заедно с преподавателя, който по естествен път участва в тези дейности като реален партньор на обучаваните.”

 

Активиране/Продукция

Комуникативна фаза - обучаваните говорят без да бъдат прекъсвани или поправяни – целта е монологичната реч да се трансформира в диалогична. Играят се ролеви игри и сценки. Водят се интересни разговори на съответния език, в които преподавателят задава нестандартни, провокиращи и шеговити въпроси на учащите. Реализират се дискусии между самите обучавани. Описват се картини, снимки и т.н

......................

Следва...




Гласувай:
3
0



1. анонимен - За сугеестопедията на д-р Лозанов
06.01.2010 22:54
Супер е! Не знам дали е позволено или не, но аз го практикувам от 25 години почти всеки ден и дава страхотни резултати! Крайно време е българите да се отърсят от завистта и да не пречат на можещите.
цитирай
2. nachalnoobrazovanie - На въпроса ти - все още официално не е ...
07.01.2010 11:40
На въпроса ти - все още официално не е позволено да се популяризира у нас методът, създаден от този изключителен българин. Но за сметка на това целият свят се ползва от откритието му.

Парадокси някакви...
цитирай
3. анонимен - Книга на български
10.01.2010 00:14
Методът на Лозанов ме нтересува изключително много. Мисля, че съм изчел всичко за него из интернет. Прочетох и тази негова книга "Сугестопедия - десугестивно обучение", с която можете да се сдобиете само поръчвайки я онлайн.
http://www.bgbook.dir.bg/book.php?ID=16701
Ще откриете фантастични неща!

Аз не се съмнявам, че скоро методът му ще бъде възпрет и приложен в училищата. Такива неща просто не могат да останат задълго скрити, т.е. неизползвани.
цитирай
4. анонимен - обучавах се по неговия метод
10.01.2010 12:26
бях ученичка по английски език цял месец по неговата система и твърдя, че човек се чувства освободен, знаещ, можещ и добър, със самочувствието, че знае езика и не се притеснява да говори свободно.

http://tv7.bg/?load=News&id=24992
цитирай
5. nachalnoobrazovanie - Книгата "Сугестопедия - д...
10.01.2010 17:14
Книгата "Сугестопедия - десугестивно обучение" някой вече я е сложил в "Спиралата": http://spiralata.net/s.php?SearchType=1&find=%EB%EE%E7%E0%ED%EE%E2

Мечтая си да се запиша в курс на Ванина...
цитирай
6. анонимен - обучение по метода- къде във варна?
05.02.2010 12:41
здравейте, кажете ми къде мога да се запиша на английски език по този метод във Варна. Благодаря предварително за помощта.
цитирай
7. анонимен - anonimen
19.02.2010 22:03
ne poznavam tozi metod no einteresno
цитирай
8. анонимен - Георгиева
21.08.2011 18:05
Моля да ме информирате за лицензирани преподаватели по този метод във Варна по английски и немски език и как мога да се свържа с тях. Организират ли се и курсове за преподаватели в страната и къде. Предварително Ви благодаря. Моят e-mail e: sarra_@abv.bg
цитирай
9. анонимен - Д.М.
15.01.2012 15:04
Моля, ако някой има информация за преподаватели по този метод във Варна, да пише!
цитирай
10. анонимен - иванова д.
24.02.2012 00:10
ученето на чужд език е дълъг процес.по този метод учениците научават най-елементарни неща.а как се научава граматиката.не е възможно да се учи като майчин език.слушайки музика, ако е възможно с фуния да ни налеят нещо- става.иначе всички си остават начинаещи.нагоре е трудно и не става само с музика и танци,а с четене и писане,писане и четене.а квадратни уравнения и химични формули дали става само с музика да се учат.аз съм решила да кандидатствам медицина- дали става?има ли уроци по биология и химия по този метод?
цитирай
11. анонимен - carnett car wash atlanta ga
06.03.2012 02:02
Plate horse in order to communities who may with a vengeance hold creating parce que you, and occur lunatic so brief plans in reference to the spell. http://werkiag.com
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nachalnoobrazovanie
Категория: Други
Прочетен: 526377
Постинги: 48
Коментари: 215
Гласове: 701
Спечели и ти от своя блог!