Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.10.2013 01:46 - Как не бива да преподаваме
Автор: nachalnoobrazovanie Категория: Технологии   
Прочетен: 8712 Коментари: 4 Гласове:
10

Последна промяна: 19.10.2013 18:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

С пълното съзнание, че постът ми ще прозвучи скандално в моята професионална среда, ще критикувам видяното в един учебен клип, в който се обяснява действие изваждане до 7 без преминаване.


Това учебно съдържание се изучава в 1. клас. Ако едно дете до седемгодишната си възраст не го е овладяло, значи то има някакви здравословни проблеми, на които се дължат обучителните му трудности. С което искам да кажа, че преподаването на този учебен материал трябва да бъде съобразено с възрастовите и психическите особености на онези, на които се преподава. Такова съобразяване обаче не видях във въпросния клип. Докато го го гледах, през цялото време имах странното усещане, че адресатът са гимназисти или студенти, които все още не са се научили да събират и изваждат до десет.
Ще разкрия, че в момента преподавам на първокласници не само математика, но и останалите учебни предмети по учебен план без английски език.

Ето какво не ми допадна:

1. Преподавателката използва недостъпен за 6-7-годишните деца език. Употребява думи и изрази като: числова ос/линия, по същество, интуиция, твърдение, според законите на събирането; страни, от които можем да погледнем на проблема и т.н., които повечето първокласници не биха разбрали.

2. Дава неподходящи практически примери. Примерът с лимоните е убийствен: “Изяждам 4 лимона на закуска и 3 на обяд. Колко общо лимона съм изяла?”. Как ли ще се почувства с един първокласник или който и да е човек, ако реши да приложи на практика казаното? Това количество, дори да не бяха лимони, а ябълки, е твърде много за изяждане.

3. Многословна е. Колкото по-малко думи използва учителят, колкото по-лаконичен и точен е във формулировките, толкова по-лесно ще им бъде на децата да го разберат.

4. Подходът е методически неиздържан.

  • След като преподавателката започва с пример от събирането: 4 + 3 = 7, след това трябва да направи връзката с изваждането, но не с други числа (както е в случая: 4 - 3 = 1), а със същите: 7 - 3 = 4 или 7 - 4 = 3.  
  • Започва да обяснява как се извършва изваждането при 4 - 3 = 1 и прави ненужно отклонение, за да припомня как е извършено събирането при 4 + 3 = 7.
  • Говори за числова линия, а рисува числов лъч.

5. Употребява неправилни изрази от научна гледна точка или неуместни такива:

  • “Изваждането или минусът е обратното на събирането”. Трябва да сме коректни: изваждането е аритметично действие, а минусът е писменият знак на това действие.
  • “Ако кажех 4 + 3, какво би означавало това?”. Въпросът озадачава.
  • “При събирането правим нещо в повече”. Просторечието не е подходящо за една точна наука като математиката.  
  • “По същество 4 - 1 и получаването на 3 е същото като 3 + 1 = 4.” Не може да е същото, защото събирането и изваждането са различни действия.  
  • “Това твърдение показва, че ако добавя 1 към 3, получавам 4”. Сложно като извод, който се извличал от някакво твърдение.
  • “Надявам се, че придобихте малко интуиция какво е изваждането.” Излиза, че математиката е всъщност придобиване на интуиция.

Доколкото разбрах, идеята на сайта Кан Академия е да се превеждат чужди образователни клипове (между които е и коментираният от мен) на български език, което по принцип е похвална и полезна инициатива, но клиповете трябва не само качествено да се превеждат, а и да се адаптират към нашата образователна система.
И още нещо ще добавя накрая - безплатната образователна услуга понякога излиза скъпо, когато се създават неправилни представи или се формират грешни понятия.




Гласувай:
10



1. mvls - Ако мога да Ви дам два гласа, бих го ...
19.10.2013 06:04
Ако мога да Ви дам два гласа, бих го направила. Забележките Ви са абсолютно основателни. Имам преки наблюдения в училища в чужбина и мога с гордост да кажа, че методиката на началното ни образование е добра или поне такава беше преди години.
цитирай
2. khanacademybg - Отговор от Khan Academy
19.10.2013 23:10
Благодарим ви за критиката!
За да не останем все пак неразбрани, ви отговорихме на нашия блог: http://khanacademybulgaria.wordpress.com/2013/10/19/critique/
Чувствайте се свободни да ни задавате още въпроси, било то и неудобни! За нас е изключително важно да повдигнем по-широка дискусия за онлайн образованието в България.
цитирай
3. tiia - Благодаря за разбирането, mvls!
20.10.2013 21:45
Методиката е в основата на доброто преподаване.
цитирай
4. tiia - Здравейте, khanacademybg! :)
20.10.2013 21:49
Благодаря Ви за отговора! Прочетох го, написах Ви писмо в следващия си пост и пратих линк към него във вашия сайт, само че моят коментар все още не сте го одобрили. Нищо, сега Ви давам линк и тук: http://nachalnoobrazovanie.blog.bg/drugi/2013/10/20/pismo-otgovor-do-administratorite-na-khan-academy.1195030.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nachalnoobrazovanie
Категория: Други
Прочетен: 872185
Постинги: 48
Коментари: 215
Гласове: 706
Спечели и ти от своя блог!