Прочетен: 31287 Коментари: 21 Гласове:
Последна промяна: 06.01.2010 19:47
Миналия месец присъствах на семинар в НДК, на който бе поканен д-р Лозанов, известен в целия свят със своя уникален сугестопедичен метод на обучение, осигуряващ изключително бързи резултати, като например един човек да успее да запомни 1000 думи на чужд език само за 1 ден или първокласници да се научат гладко да четат в рамките на някакви си 34-35 учебни дни.
Вторият пример, за който споменах – свръхбързото овладяване на четивната техника от ученици от І клас, беше показан на семинара чрез потресаващ филм, сниман през 1978 г., в София. Подобен филм, само че с други деца, е публикуван в сайта на д-р Лозанов. Можете да го видите тук.
Останах смаяна от видяното и дълго време не бях на себе си. В момента д-р Лозанов не провежда обучителни курсове и се оказва, че няма как да науча нещо повече за неговия метод и затова започнах да търся допълнителна информация по други пътища и да си правя собствено проучване.
Какво казват руснаците за метода
Първо попаднах в руски сайтове, където прочетох, че методът на д-р Лозанов има връзка с 25-тия кадър. Тоест, принципът на възприемането е един и същ.
Нека първо да припомним какво значеше 25-ти кадър
В началото на 60-те години на миналия век в САЩ била предложена идеята за скрита реклама. Както е известно, кинолентата се върти със скорост 24 кадъра в секунда. Това е оптималният вариант, в който движенията са плавни и реалистични. Но тъй като разликата между 24 и 25 кадъра в секунда не била съществена, зрителят не я забелязвал, било предложено след всеки 24-ти кадър да се вмъква по още един, който да показва, да речем, реклама на кока-кола. Излишният кадър не се отлагал в съзнанието, но очите го виждали, подсъзнанието го улавяло и някъде там, в дълбините на човешкото възприятие, рекламата осъществявала своята мисия.
Човекът, излизайки от кинозалата, си мислел, че е жаден, и че точно една кока-кола ще утоли идеално жаждата му.
При 25-тият кадър наблюдаваме сугестологичен механизъм на въздействие, който в общи линии се обяснява по следния начин
В основата на сугестокибернетичните програми е заложен ефектът на хипермнезията - свръхзапомнянето, възникващо при приложение на сугестологичния метод на обучение, но заобикаляйки, изключвайки критичното мислене. Информацията, получена чрез видеомагнитофон или компютър дава висока честота в субсензорния диапазон на възприятието и процесът на обучение протича с висока скорост на ниво неосъзната психическа дейност. Съвременната психология различава два режима на възприятие:
- режим на осъзнатото възприятие;
- режим на неосъзнатото (субсензорно) възприятие.
Многочислените експерименти, започнали преди 40 години в ЦРУ, КГБ и други специални служби, показали, че информацията в субсензорен режим на възприятие се усвоява от човека с ефективност, хиляди пъти превишаваща нормата. Това е свързано с факта, че при хората 97% от психическата дейност протича на ниво подсъзнание и само 3% - на осъзнато ниво.
И ако «фройдистката цензура» престане да тормози процеса на възприемане, човешката памет ще започне да твори чудеса, преработвайки и завинаги запечатвайки огромни масиви от информация, без да оставя в паметта данни за източника на получената информация и критиките към нея.
При показване на две думи или изрази (на чужд език и на роден) със скорост повече от 8 кадъра в секунда, със задръжка от 125 до 40 милисекунди, когато не е възможно не само да прочетеш, но и да осъзнаеш значението на думата, при подобно субсензорно обучение, само за 1-2 часа се научават повече от 60% от показаните думи.
В рамките на 10 дена, по 8 часа дневно, при такова обучение способният човек запомня до 6000 думи или изрази, като след контролна проверка, година-две по-късно, се оказва, че 87% от информационните единици са останали в паметта, дори при положение, че ученикът не е ползвал чуждия език през това време изобщо. Такъв резултат е феноменален, защото за разговорно-битовото общуване са достатъчни не повече от 1200 думи, а за четене на вестници и списания без речник – 2500-3000 думи.
През 1987 година научните среди в СССР излизат със становище за пълната беозпасност и полезност на този метод при обучение на възрастни и деца, като в резултат на използването му паметта и вниманието на човека се подобрява 10-12 пъти, скоростта на четене – 3-5 пъти, а също така се повишава и жизненият тонус.
Мнението на една българка
Прочетох някъде, че след експериментите си у нас д-р Лозанов е бил под домашен арест в продължение на 8-9 години.
Може и несериозно да се стори на някого, че съм взела под внимание мнението на една преподавателка, публикувано във форум, но за мен то е елемент от пъзела, помагащ ми да изградя цялостната картина за д-р Лозанов и неговия необикновен метод.
Ето какво казва тя…
Аз съм обучавана в курсовете на проф. Лозанов още през 1972 - 1973. Много години минаха от тогава. И аз вероятно вече не съм малка. Познавам професора лично, от момента в който той тръгна да изследва баба Вангя. Той със сигурност помни баща ми, но мен едва ли. . .
Занимавам се с педагогика и имам научна степен. Искам да кажа, че това е единственото международно признато българско откритие в педагогиката, което за съжаление не се изучава от нашите студенти по Педагогика. Академичната наука наложи забрана. За това има редица причини, от които водеща е комплексът за малоценност на академичната педагогическа общност. И втората, която скоро чух лично от професора, който беше гост в едно телевизионно предаване, методиката веднага е продадена на американците.
Този метод, като всичко свестно българско и родно, беше обругаван дори и тогава, когато България беше сателит в СССР и СССР първи признаха откритието - от там то тръгна да шества по света. Проблемите на сугестопедията в Русия се разработват от проф. Китайгородская (тя се смята за създател на руската школа по сугестопедия), за която може да се намери информация в НЕТа.
Методиката се разработва също и от проф. Нелисова, която работи в прибалтийските държави. Там тази методика се използваше, когато руски (разбирай - съветски) специалисти трябваше много бързо да усвоят основите на езика на съответната република (Литва, Латвия и Естония).
През 1975 - 1976 г. Министерството на образованието (Бг) предприе опит за въвеждане на тази методика в масовото българско училище. Опитът претърпя пълен крах, защото учителите не бяха подготвени нито теоретично, нито практически. Окръжните комитети на партията назначиха за експерти хора, които си нямаха хал хабер от педагогика и образование, но които получаваха големи заплати.
Тестовете за установяване на качеството на обучението бяха приложени некоректно - установи се, че 6-годишните първокласници, обучавани по тази методика, са 2 пъти по-добре развити физически от другите деца, което абсолютно не беше вярно. По този начин експерименталната работа на проф. Лозанов беше провалена и въвеждането на методиката беше спряно.
След 1989 г. методиката е анатемосана, защото д-р Лозанов се смята за един от хората, които са били толерирани от Людмила Живкова. Антикомунистите рушиха, че сугестопедията е червена. Аз, като опитно зайче, подложило себе си на експеримента още от първите курсове организирани от проф. Лозанов, мога да кажа, че всичко онова, което пише за положителното въздействие на методиката върху човешката психика е вярно.
Моите студенти са запознати с основните положения на теорията на проф. Лозанов, но не мога да си разреша обстоен курс, който да се нарича "Сугестопедия" или нещо подобно. Първо, защото се изисква специална подготовка, която вероятно ще струва много пари (а моят ВУЗ няма да ми ги даде в никакъв случай!) и второ - и сега ще има ужасно съпротивление! Дори и да загатна такова желание на някой катедрен или факултетен съвет, ще бъда бламирана още в зародиш! Няма да разрешат курса дори и като свободно избираем или факултативен.
…………
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД И ПОВРЕДИТЕ НАНЕСЕН...
ПОСЛЕДЕН ПОСТИНГ
Поздрави,
Кирил
Имам въпрос към преподавателката, която е ученичка на Лозанов и която, както тя самата твърди, е опитвала върху себе си истинността на метода на професора. Тя твърди, че приложението има положително въздействие върху нея. Но, както знаем от науката физика, всяко действие има и противодействие. Така е и в тоя случай, естествено :) Та, би ли споделила какви са страничните ефекти от приложението на метода?
http://clubs.dir.bg/showthreaded.php?Board=pedagogika&Number=1945900251&page=0&view=collapsed&sb=5
07.01.2010 12:25
Независимо че не можете да направите курс по тази дисциплина, направете обзор на статиите и опита на д-р Лозанов, изложете и своите виждания в монография и я публикувайте в интернет. Само по този начин ще осигурите популяризиране на достойнствата на метода, а в бъдеще и неговото преподаване. Успехи!
07.01.2010 13:56
Бях в първата група ,която съответните преподаватели набраха от училището доброволно !!Било е някъде 67/68 г, и учихме английски език в школата на Лозанов НЯКЪДЕ НА ул,БУДАПЕЩА беше тогава !!!За съжаление бяхме деца и се отнасяхме крайно несериозно към обучението вероятно и заради това резултата беше лош !!!с поздрав
Да, ако сте се отнасяли несериозно, или преподавателите ви не са били подготвени да преподават качествено, нормално е резултатите да са лоши.
07.01.2010 15:26
07.01.2010 15:37
В резултат на което три години циклихме на едно място, и както бяхме много напред-така в един момент затъпяхме поради недообмисления експеримент. Иначе от сегашната ми гледна точка, резултатите бяха впечатляващи.
В резултат на което три години циклихме на едно място, и както бяхме много напред-така в един момент затъпяхме поради недообмисления експеримент. Иначе от сегашната ми гледна точка, резултатите бяха впечатляващи.
Анонимен читателю,
Дали говорим за едно и също - за метода на д-р Лозанов? Експерименти в училищното образование - успешни и неуспешни, са правени по какви ли не методики (знам, защото родителите ми са учители), но д-р Лозанов, доколкото ми е известно, не е получил признание у нас, съответно - правото да практикува и по неговата методика да се преподава.
В сайта на професора пише следното:
"Неговата методика е наблюдавана официално от 25-членна международна комисия на ЮНЕСКО през 1978 година, оценена като най-добра и препоръчана за прилагане по всички предмети във всички страни. В резултат, в периода 1980 – 1989 г. е поставен под домашен арест до политическите промени в страната."
До ден-днешен официално правото да продължи работата си тук, в България, д-р Лозанов не е получил.
07.01.2010 17:17
В резултат на което три години циклихме на едно място, и както бяхме много напред-така в един момент затъпяхме поради недообмисления експеримент. Иначе от сегашната ми гледна точка, резултатите бяха впечатляващи.
Анонимен читателю,
Дали говорим за едно и също - за метода на д-р Лозанов? Експерименти в училищното образование - успешни и неуспешни, са правени по какви ли не методики (знам, защото родителите ми са учители), но д-р Лозанов, доколкото ми е известно, не е получил признание у нас, съответно - правото да практикува и по неговата методика да се преподава.
В сайта на професора пише следното:
"Неговата методика е наблюдавана официално от 25-членна международна комисия на ЮНЕСКО през 1978 година, оценена като най-добра и препоръчана за прилагане по всички предмети във всички страни. В резултат, в периода 1980 – 1989 г. е поставен под домашен арест до политическите промени в страната."
До ден-днешен официално правото да продължи работата си тук, в България, д-р Лозанов не е получил.
Абсолютно за същото става въпрос и то точно по времето, когато д-р Лозанов е бил под домашен арест според инфото, което сте цитирала. Справка в гугъл показва още, че в края на 70-те години, д-р Лозанов участва в екип, създавал програми за обучение в т.нар. училище за надарени деца в Горна Баня (разбирай децата на богоизбраните през соца).
И четейки едното и другото, историята ми се политизира твърде много.
Приятна вечер
04.02.2010 18:08
04.08.2011 03:10
06.10.2011 09:32
31.01.2012 18:11
Не знам колко ясно се изразих, но съм инженет по Телекомуникации и съм сигурен че механизмът е такъв, тъй като са ми го преподавали авторитетни кадри и са ми го илюстрирали с графики, формули и включително сме правили измервания, наблюдавали сме сигнала на осцилоскопи и т.н. Забравете за този 25-и кадър - такъв се получава от последния половин кадър на предишната секунда и първия половин кадър на сегашната и се вижда също толкова ясно, както всички останали кадри. В киното, където няма ограничени за честотоната лента, както при телевизорите просто има устройство, което повтаря всеки кадър, така че той да стои двойно по-дълго веме на екрана и всъщност се получава кадрова честота от 48 кадъра. И това при условие, че се ползва лента, каквато вече знаете отдавна е изхвърлена от практиката. Можете да проверите в интернет.
Цитат:
"По същество представлява възвръщане на стандартната кино кадрова честота 23.976 FPS(~24 кадри/Frames за секунда)"
от http://www.elit-bg.com/index.php?page=forum&action=viewtopic&topicid=49
От известно време проявявам интерес към сугестологията и нейното приложение в образованието / преподаването, наречено сугестопедия. Преди време прочетох една книга, написана от д-р Лозанов, която ме накара да се замисля сериозно не само за образователната ни система, а по-общо и как като цяло „спим с чорапите“, както казва култовия герой на „Ало-Ало“. И тъй като съм физиолог, реших да направя една литературна справка, намирайки научни публикации, които да ми помогнат да си обясня някои моменти, свързани със сугестологията.
Споделих написаното в блога си:
http://antoncaro.com/2014/05/05/suggestology-basis-01/